Vinterdekktest 2010/2011

NAF og bladet Motor har gjennomført en stor vinterdekktest der Nokian Hakkapeliitta 7 ble best blant piggdekkene og Goodyear Ultra Grip Ice+ ble best blant de piggfrie.

Piggdekk
Nokian Hakkapeliitta 7
Karakter: 8,4
Hastighet: T (190 km/h)
Lasteindeks: 94
Rotasjonsretning: Ja
Innside/utside merket: Nei
Prod. dato: Uke 10, 2010
Prod. land: Finland
Pris: kr 2480,–

Testen viser at Nokian Hakkapeliitta 7 er best på snø og is, og topp karakter for følelsen av sikker kjøring. På våt vei og snøslaps kommer ikke dekket opp mot de beste: Jevnt bra uten store overraskelser. Noe mer støy enn de beste.

Continental ContiIce Contact
Karakter: 8,3
Hastighet: T (190 km/h)
Lasteindeks: 94
Rotasjonsretning: Nei
Innside/utside merket: Ja
Prod. dato: Uke 48, 2009
Prod. land: Tyskland
Pris: kr 2500,–

ContiIce er enda et hakk bedre på is enn forgjengeren WinterViking. Blant de beste også på snø. På våt vei er egenskapene litt dårligere, men det gir en sikker og stabil følelse. Det støyer lite til å være et piggdekk. Høy rullemotstand påvirker bilens forbruk.

Trykk her og følg testvinnerne.no på facebook

Piggfrie dekk
Goodyear Ultra Grip Ice+
Karakter: 7,4
Hastighet: T (190 km/h)
Lasteindeks: 94
Rotasjonsretning: Ja
Innside/utside merket: Nei
Prod. dato: Uke 45, 2009
Prod. land: Slovenia
Pris: kr 2548,–

Best i test blant de piggfrie dekkene går Goodyears UG Ice+. Det finnes konkurrenter som er hakket bedre på snø og is, men Goodyear har jevne og gode prestasjoner på alle underlag. Det er best av alle på snøslaps og blant de beste på våt og tørr asfalt. Det er støysvakt.

 

Sending
User Review
0 (0 votes)

Relaterte tester

1 thought on “Vinterdekktest 2010/2011

  1. Hei
    Jeg sitter med piggdekk testen for 2009/2010

    Nokian Hakkapeliitta 7 fikk da 8.4
    Michelin X-Ice North XIN2 fikk også 8.4
    De to delte da førsteplassen

    Hvordan kan det da ha seg at Michelin X-Ice North XIN2 ikke lenger får 8.4 i 2010/2011 testen?

    Jeg legger også merke til at Michelin X-Ice North XIN2 og Nokian Hakkapeliitta 7 hadde lik bremselengde på snø i 2009/2010
    testen.
    Men i 2010/2011 testen bremser imidlertid Michelin X-Ice North XIN2 dårligere enn Nokian Hakkapeliitta 7 på snø.

    Kan man ikke stole på disse testene? En vanlig forbruker blir jo ganske forvirret. Men det er vel det som er meningen? Markedskreftene er vel i sving her som alle andre steder?

    Min konklusjon må vel være at Michelin X-Ice North XIN2 og Nokian Hakkapeliitta 7 fremdeles deler førsteplassen med 8.4 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.